W ramach programu Future4me dla krakowskich szkół, w tym roku szkolnym w klasach 2a, 3a i 5a SP oraz kl. 1b LO realizowana jest innowacja pedagogiczna pt. „ Mindfulness in the English Classroom”.
Innowacja, prowadzona przez p. Annę Jurczak, ma na celu polepszenie ogólnego dobrostanu uczniów i nauczycieli, wspieranie procesów uczenia się oraz relacji rówieśniczych, które to przełożą się na integrację poszczególnych grup uczniowskich, zwiększoną efektywność nauczania/ uczenia się w klasie i poza nią, a w końcu na lepsze wyniki w nauce.
Mindfulness czyli uważność jest stanem umysłu, w którym świadomie i intencjonalnie koncentrujemy się na „tu i teraz” – świadomie i w pełni odbieramy świat zarówno zewnętrzny, jak i wewnętrzny. Postrzeganie świata wewnętrznego i zewnętrznego odbywa się przy pomocy wszystkich naszych zmysłów. Cała nasza uwaga, świadoma i pełna, idzie na moment i chwilę obecną.
Proponowane aktywności i ćwiczenia są prowadzone przez nauczyciela, a zarazem instruktora Programu Uważności w Edukacji „Kosmos i Kajo” w języku angielskim oraz czasem w języku polskim (w razie potrzeby i ewentualnie w klasach młodszych). Większość ćwiczeń i zadań jest krótkich i są częścią lekcji języka angielskiego (prowadzone na początku, w trakcie lub pod koniec zajęć – w zależności od dynamiki grupy i sytuacji w klasie).
Realizowane ćwiczenia to między innymi:
różnorodne ćwiczenia oddechowe
uważne zmysły (wzrok, oddech, dotyk, węch, a nawet smak)
wizualizacje
rozluźnianie ciała
łagodne myśli
krótkie zajęcia jogi
praktyka wdzięczności
rozpoznawanie i rozumienie emocji
Cele szczegółowe innowacji to:
zwiększenie umiejętności koncentracji uwagi;
doskonalenie umiejętności samoregulacji;
budowanie odporności psychicznej;
redukcja poziomu stresu;
ułatwione wyciszanie się i odprężenie;
poprawa relacji rówieśniczych w grupie (rozwiązywanie konfliktów);
nauka wdzięczności i życzliwości do siebie. Podczas marcowych zajęć innowacyjnych uczniowie kl. 5a zaangażowani byli w projekt, podczas którego pracowali w grupach – dyskutowali, negocjowali, planowali, tworzyli, a następnie prezentowali wybrany przez siebie temat dotyczący praktyki mindfulness. Efektem końcowym są 3 plakaty, pt. „What is mindfulness?” „What does mindfulness give us?” oraz „What techniques do we use?”. A wszystko to na podstawie doświadczeń z lekcji i w języku angielskim!